Mit csinál a PPC specialista?
Röviden, a PPC specialista alapfeladata a megbízó online hirdetési kampányainak megtervezése, beállítása, lebonyolítása és a kampányok eredményeinek értékelése.
Ez így viszonylag egyszerűnek hangzik, de nézzük meg részletesebben, hogy ez milyen feladatokkal jár, illetve ehhez milyen ismeretek szükségesek (a teljesség igénye nélkül):
- A tervezési fázisban:
- bizonyos fokú ismeretekkel kell rendelkezzen a hirdető termékének piacáról,
- meg kell ismerje a hirdető szándékait,
- gondolkodnia kell tudni a leendő vásárló fejével,
- tisztában kell legyen a teljes vásárlási folyamattal,
- az ügyféllel közösen meg kell határozni a célcsoportot,
- ismernie kell a vásárlói útvonalat / vásárlási tölcsért,
- meg kell győződjön a megbízó weboldalának vagy applikációjának technikai megfelelőségéről,
- technikai szempontból is ismernie kell a vásárlási folyamat lépéseit,
- meg kell tervezze a hirdetési kampányokat, illetve azok kapcsolódási pontjait, amelyen segítségével a potenciális vevő mindig a megfelelő üzenettel találkozik,
- fel kell ossza a rendelkezésre álló költségkeretet a kampányok között,
- ismernie kell a megbízó adatvédelmi rendelkezéseit.
- A kampányok beállítása során:
- ismernie kell a kiválasztott hirdetési rendszereket, az azokban rejlő lehetőségeket és azok korlátait,
- ismernie kell a meghatározott célcsoportok digitális viselkedési szokásait,
- meg kell győződjön a weboldal vagy applikáció forgalmát mérő rendszer és a hirdetési rendszer közötti megfelelő adatkapcsolatok meglétéről,
- létre kell hozza a hirdetési céloknak és a technikai lehetőségeknek megfelelő kreatívokat (amennyiben az szükséges, akkor a grafikussal közösen),
- be kell állítsa a kampányokat.
- A kampányok futtatása során:
- adatelemzés segítségével rendszeresen ellenőriznie kell a kampányok teljesítményét,
- szükség esetén módosítsa a hirdetési kreatívokat és/vagy a kampány beállításait,
- rendszeresen ellenőriznie kell a megbízó weboldalának vagy applikációjának technikai megfelelőségét,
- rendszeresen ellenőriznie kell a forgalom méréshez kapcsolódó adatkapcsolat meglétét, megfelelőségét,
- időszaki jelentéseket kell készítsen a megbízó számára.
- A kampányok végét követően:
- beszámolót kell készítsen a megbízó számára,
- az ügyféllel közösen értékelnie kell a kampány teljesítményét.
Milyen képességekkel és szakértelemmel kell rendelkezzen?
Ahogy a feladatkörök felsorolásánál is látható, ez a szakma eléggé szerteágazó, főleg akkor, ha több, egymástól teljesen független piacon is dolgozik. Ezek alapján egy jó PPC specialista az alábbi képességekkel és szakértelemmel kell, hogy rendelkezzen:
- Analitikus beállítottságú
A PPC marketing alapja az adat, illetve az adatelemzés. A jó PPC szakember nem megérzések alapján hozza meg a döntéseit, minden esetben beszerzi a lehető legtöbb adatot és azokból vonja le következtetéseit. - Gazdasági beállítottságú
Nem idegen tőle a költség/haszon elemzés. - Rendszerben gondolkodik
Ahhoz, hogy a kampányok a megfelelő eredményt hozzák, a hirdetési rendszerek ismerete mellett szükséges a forgalmi mérési rendszerek, a weboldal és/vagy applikációk ismerete is.
E mellett a PPC kampányok gyakran futnak együtt más kampányokkal (például TV vagy óriásplakát), így saját kampányait is ebben a rendszerben kell elhelyezze, kezelje. - Technikai ismeretekkel rendelkezik
Szükséges a hirdetési rendszerek technikai ismerete, de e mellett szükség van a mérési rendszerek, a weboldal motorok és legalább alapvető HTML ismeretekre is. - Naprakész szakmai ismeretek rendelkezik
Mivel mind a hirdetési rendszerek, mind a weboldalakhoz és az applikációkhoz kapcsolódó szabványok meglehetősen sűrűn változnak, fontos, hogy mindig ismerje a legfrissebb módszereket, szabványokat, ajánlásokat. E mellett az ügyfél piacának naprakész ismerete is fontos. Fel kell ismerje, ha az adott termék piacán hirtelen változás áll be. - Kreatív
Nem csak az átadandó üzenetek és hirdetési kreatívok összeállításánál szükséges a kreativitás, a kampányok megtervezése során is előfordulhat, hogy el kell térni a hagyományos megoldásoktól. - Jól szervez és menedzseli időbeosztását
Mivel önállóan, gyakran távolról és több ügyféllel is dolgozik, fontos, hogy megfelelőképpen meg tudja szervezni munkáját és be kell tudja osztania idejét. - Önálló, de bizonyos mértékben csapatjátékos is egyben
Munkája nagyrészét önállóan, gyakran távmunkában végzi, ám az integrált – egyszerre több kommunikációs csatornát is tartalmazó – kampányok esetén együtt tud dolgozni a társterületek szakembereivel és természetesen az ügyféllel is. - Empatikus
Meg kell, hogy értse, illetve át kell, hogy érezze mind a hirdető, mind a vevő helyzetét, azaz mindkettőnek a fejével kell tudni gondolkodnia. - Kíváncsi, nyitott
Mivel rendszeresen jelennek meg újabb és újabb hirdetési módszerek és technikai megoldások, nyitottnak kell lennie ezek kipróbálására. Fontos azonban, hogy az analitikus énje időben riasszon, amennyiben ezek a módszerek nem hozzák meg az elvárt eredményeket.
Miért érdemes PPC specialistával dolgozni?
Időnként mi is megkapjuk azt a kérdést leendő megbízóinktól, hogy „Én is be tudom állítani a Google-ben vagy a Facebook-on a hirdetéseket. Akkor miért érdemes specialistával dolgozni?”.
Persze van az a szint, ahol egy vállalkozás vezetője is kezelni tudja a Google vagy Facebook hirdetéseket, ám azt gondoljuk az ő feladata inkább a vállalkozás vezetése. Ideális esetben egy vállalkozás vezetőjének nincs se ideje, se energiája arra, hogy folyamatosan figyelemmel kövesse a hirdetés vagy az analitikai rendszerek változásait, az online hirdetési piac rezzenéseit.
Egy specialista egyrészt ebben tud a megbízó segítségére lenni, másrészt a szakértő speciális tudása és látásmódja miatt a legtöbb esetben hatékonyabban tudja futtatni a hirdetési kampányokat, így az idő megtakarítás mellett pénzügyileg is többszörösen megtérül a megbízási díja.